Kukac archí­vum Forum Index Kukac archí­vum
A www.kukac.sk archívuma
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jön az e-Health rendszer..

 
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Kukac archí­vum Forum Index -> Belföld
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nem_programozhato



Joined: 27 Oct 2014
Posts: 598

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 5:12 pm    Post subject: Jön az e-Health rendszer.. Reply with quote

Avagy "Nagy Testvér" most már minden egészségügyi adatról tudni fog..

http://jovonk.info/2011/03/09/ehealth-rendszer-ujabb-lepes-szlovakia-izraeli-gyarmatositasa-fele

Bár Szlovákiában kicsit más formában zajlanak bizonyos folyamatok, egyre észrevehetőbb hasonlóságok is akadnak a magyarországi fejleményekkel. Most a Szlovákiában a közeljövőben beveztetendő egészségügyi elektronikus információs rendszert szeretném kicsit körbejárni.

„Elektronikus információs rendszer” - ez így a modern nyugati ember betanult reflexei szerint még akár pozítívan is értékelhető lenne, ámde a projekt célja valószínűleg egészen más. Ennek az e-Health nevű rendszernek a feladata az egészségügy minden szereplőjének – vagyis a beteg, az orvos/kórház és a biztosító – egyetlen központi információs rendszerbe való integrálása lenne. A döntés csupán egy a sok hasonló centralizáló jellegű EU-s kezdeményezés közül, amelyet a 2004-es akcióterv keretében kezdtek meg és többé-kevésbé minden EU-tagállamban bevezetnek majd ill. néhány helyen már működnek is ilyen rendszerek vagy rész-rendszerek. Szlovákiában a Fico-kormány egészségügy-minisztere, Richard Ra¹i kezdte el az e-Health rendszer szervezését és ezzel párhuzamosan az elmaradhatatlan agymosást a rendszer rengeteg előnyéről – némileg elhanyagolva azt a pár apró hátrányt. Orvosi körökben azonban az e-Health rendszer megítélése közel sem olyan pozitív, ahogy azt a kormány(ok) látni/láttatni szeretnék, a butaságban tartott nép pedig egyszerűen nem tud az egészről mert nem kötik az orrára. A sok lényegi kifogás közül emeljük ki a fontosabbakat:

1) Alkotmány-ellenesség, személyes adatok kiszolgáltatása. A rendszer bevezetése kötelező lenne, vagyis az orvosnak gyakorlatilag a páciens összes releváns adatát fel kéne vinnie a rendszerbe, ami így közvetlenül a rendszer másik tagja: a biztosítók számára is nyilvánossá válna (nomeg persze a harmadik: a rendszergazda számára is, de erre is szót kerítünk). Ebből rögtön következik, hogy ha a biztosító belelát, hogy mondjuk a családomban már előfordult infarktus vagy cukorbetegség, ezekre a betegségekre nem, vagy csak nagyon drágán köt velem szerződést. A beteg, mint a rendszer résztvevője tulajdonképpen akaratán, sőt tudtán kívül kerül be a rendszerbe, mert az orvos van kötelezve az adatok bevitelére, a beteggel alá sem íratnak semmilyen formális egyetértési-nyilatkozatot. Eleve azzal, hogy elment az orvoshoz már mintegy egyetértését adta – ha nem akarja, hogy bevigyék az adatait, menjen haza, egyen sok vitamint és igyon sok teát (pl. az infarktusára vagy a combnyaktörésére), de törődjön bele, hogy az orvos könyörtelenül beviszi az adatait, máskülönben számlát se tud neki kiállítani és gyógyszert sem tud felírni. Ez természetesen nemcsak emberi jogokat sért, hanem közvetlenül a szlovák alkotmányt is.

2) Informatikai sebezhetőség. A rendszer „vége” – vagyis a rendelő – informatikailag gyakorlatilag védhetetlen. Mivel a rendszer bevezetése kötelező lenne, a legutolsó kis rendelőből is bárkiről bármilyen egészséggel kapcsolatos adat (amibe természetesen bele tartoznak az „alapadatok” is, mint anyja neve, születési hely és idő stb.) hozzáférhetővé válna, ami elég szép zsarolási potenciált rejt magában. Képzeljük csak el, ha mondjuk egy prominens politikusról kiderülne, hogy drogozik a fia, szifilisze vagy májzsugora van, eltitkolta a mániákus depressziós rohamait, vagy esetleg, hogy a fogtömését Ibizán csináltatja. De rövidesen meglátjuk, hogy informatikailag még csak nem is annyira a végső felhasználó a leggyengébb láncszem.

3) Az egészségügyi hálózatra való hatások. Nem kell nagyon nagy zseninek lenni ahhoz, hogy előre lássuk milyen hatással lesz az egész az egészségügyi szolgáltatásokat biztosító intézményekre. A rendszer bevezetése – ismétlem – kötelező, ami áttételesen azt is jelenti, hogy az orvosoknak kötelező jelleggel a saját zsebükből kell megoldaniuk a szükséges hardware beszerzését és a nem olcsó képzést, ami szintén kötelező. Ennek a következménye látható: a különösen a falvakban levő kicsi, de a helyi lakosság számára létfontosságú kisebb rendelések jó része egyszerűen megszűnik (3000 ilyen orvosi szolgáltató már jelenleg, e-Health nélkül is deficites), mert az orvos arra fog kényszerülni, hogy megpróbáljon bejutni valamelyik – többnyire külföldi – profittal feltuningolt privatizált poliklinikára vagy kórházba. Ha szerencséje van felveszik, ha nem – mehet külföldre vagy csinálhat mást. Bármilyen leendő kormány még csak azt sem mondhatja majd, hogy „bocs, ezt nem akartuk” (B.G. köztörvényes magyar politikusbűnöző szóhasználatával: „sajnáljuk, nem értettünk hozzá”) mert már most számolnak ezzel a következménnyel és a felkínált megoldás már tényleg elbűvölően agyament: ha a várólista túllép egy megadott limitet, a pácienst átirányítják a Mayo Clinic (USA, Minnesota) online szaktanácsadójához!!! Micsoda?!?! A handlová-i szlovák nénike, ha télen megcsúszik és eltöri a karját, akkor telefonáljon Minnesotába, mondja el angolul, mi a baja majd tegye fel magának a virtuális gipszet? (Á‰s ezért természetesen ki is perkálja a távolsági hívás díját.)

4) A rendszer eszméletlen drága. No persze ebben van egy jó nagy adag „emberi faktor” is. De számokban kifejezve: a programra 400 millió euró (nem elírás, 400 millió euró, vagyis kb. 114 milliárd forint!) van szánva, amiből már 40 milliót fel is éltek, de eredmény sehol sem látható – csupán hallható a program előremozdításában érdekeltek irreális, de annál szenvedélyesebb és az EU-s normatíváknál már megszokott módon optimizmustól és szebb jövőktől csöpögő sóderolásában. Természetesen korrupció, mint olyan szóba sem jöhet.

Gondolom, a normálisan gondolkodó polgárnak már ennyitől is megugrott némileg a vércukra, ezért az utolsó pontot tényleg csak kemény és edzett hadfiaknak merem ajánlani.

5) A rendszergazda a Lynx-Ness konzorcium lenne. A „tender“ még 2009 vége felé zajlott le és azért tettem idézőjelbe, mert – természetesen – több törvényt is megsértett: csupán egyetlen jelentkező volt, a Lynx s r.o., majd amikor a „sikeres pályáztatás” után az eTrend gazdasági portál 2009 novemberében megpróbálta a minisztériumtól kieszközölni a szerződés másolatát, azt a választ kapták, hogy nem adják, mert az a pályázat melléklete ami üzleti titok (ezzel a magyarázattal gyakorlatilag minden szerződés titkosítható), magyarán az állam titokban kívánja tartani az adófizetők előtt, hogy a Lynx mit és mennyiért fog végezni az adófizetőktől beszedett pénzen. Ez nyilvánvalóan törvényellenes, de sebaj.

5.1) Lynx s r.o. A kassai székhelyű cég 1991-ben alakult és mára információs rendszerek terén meglehetősen komoly játékosnak számít Szlovákiában. Kliensei: az összes minisztérium, biztonsági szolgálat, nemzeti bank + a legfontosabb bankok közül 3 (Postabank, Dexia, VUB), vámhivatal, szabadalmi hivatal stb. Ezenkívül a cégjegyzék szerint 2009-ig pl. fegyvereladással, katonai kiképzéssel stb. is foglalkozott. Manapság a hangsúly a technikai biztonsági szolgáltatásokon, rendszereken, információs hálózatokon van. A cég hátterében bizonyos források szerint pár éve még Lev Bukovský matematika-professzor állt és Milo¹ ®iak „író” neve is felmerült a láthatatlan szürke eminenciások között (természetesen mindketten „kiválasztottak”), bár ma már sem a cégjegyzékben sem egyéb nyilvánosan beszerezhető dokumentumokon nem szerepel a nevük, lehet, hogy ott se volt. Ha ez az információ igaz, akkor talán nem érdektelen, hogy ®iak egy zsidóságát büszkén vállaló vállalkozó, aki könyveket is ír (természetesen zsidó témakörben) és önmagáról egyszer azt vallotta, hogy Mossad-ügynök – egyébként pedig az izraeli-szlovákiai gazdasági kamara elnöke.

5.2) Ness Technologies s r.o. Az Izraelben bejegyzett Ness cég leányvállalata, amely szinte a világ minden országában jelen van, így pl. Magyarországon is (ez az NB II szponzoraként is ismert Ness Hungary Kft.). Szinte nem is találunk olyan piaci szegmenst, ahol ne lennének jelen, de fő profiljuk természetesen nekik is az IT-rendszerek és az elektronikus kütyük. Nagyobb szlovákiai projektjeik közé tartozik az e-kataster, vagyis a földhivatali portál és Pozsony megye geoinformációs rendszere (utcák, címek), valamint az adóhivatal adatbázisának feljavítása. A 2009-ben – még a Ness nélkül – a pályázatot megnyerő Lynx mellé 2010 áprilisában betársult a Ness, sőt a hírek egyre inkább úgy fogalmaznak, hogy a két cég közül a Ness a vezető. Ennek megfelel az (ÁFA nélkül) 32 millió euró pályázati pénz leosztása is: Lynx – 14,6 / Ness – 17,8 millió euró. Hogy teljes legyen a kép: a Ness Technologies elnökségi tanácsának elnöke, Martin Kohút is az izraeli-szlovákiai gazdasági kamara tagja.

Hosszúra sikeredett ez a cikk, pedig még lenne anyag. Foglaljuk inkább össze: a szlovák állam izraeli vagy helyi zsidó IT cégek kezébe adja gyakorlatilag az összes állampolgárának adatait egy EU projekt első fázisának részeként (vajon mi lesz a későbbi fázisok célja?). Tegyük hozzá, hogy mindkét cég batyuja már most is tele van kulcsfontosságú állami megrendelésekkel. Mindezt természetesen nem nevezik még csak állambiztonsági kockázatnak sem, nemhogy hazaárulásnak. Hogy miért és hogyan lett ez a két cég kiválasztva, a formális logika szabályai alapján kikövetkeztethetetlen, de a törvény több ízben csorbult és a projekt teljes futamideje iszonyatos pénzébe fog kerülni az amúgyis egyre szegényedő szlovák lakosságnak. A lakosság számára pedig annyi látható eredménye lesz az egésznek, hogy sok rendelés megszűnik illetve a megmaradó privatizált egészségügyi intézmények természetesen megdrágulnak. Még egyszerűbben: még több pénzt fognak lehúzni a polgárokról – még kevesebb ellátásért, miközben pár (zsidó) cég horribilisen meggazdagszik és hozzáférést szerez a szlovák polgárok személyes adataihoz amit úgy használ majd ki, ahogy nem szégyelli.

Á‰s még valami – talán éppen a lényeg. Emlékszünk még a 13 millió TB kártya esetére és Simon Peresz beszólására? Az izraeli nyomulás keményen – sőt egyre erősödő ütemben – folyik Szlovákiában is: gőzerővel folyik a felvásárlás és deve-lopkodás, furcsa belbiztonsági és hadügyi szerződések köttetnek, tervbe van véve a Tel Aviv – Pozsony közötti repülőforgalom élénkítése miközben épp a napokban folyik a pozsonyi reptér privatizálása vs. bérbe adása körüli hercehurca, ugyanennek a politikusnak (Ján Figeµ, hivatalosan kereszténydemokrata, volt EU-komisszár) és a két ország fejesei oda-vissza röpködnek, mint a megbolydult méhkas. Mindeközben a szlovák-magyar kapcsolatok rekord melegségűek, főleg ami a gázvezeték-, autópálya- és hasonló észak-déli harmonizációkat illeti. Egyre nyilvánvalóbbá kezd válni, hogy a Szlovákiának – és benne a magyaroknak ugyanúgy, mint a szlovákoknak – és a Magyarországnak szánt sors nagyon hasonlít. Hiába minden ágálás: a sorsunk össze van kötve a szlovákokéval és ezt a harcot vagy velük együtt nyerjük meg vagy külön-külön veszítjük el.

Forrás: eTrend, SME, Ness, Lynx, IT News, SITA

Kürti Balázs - Jövőnk.info
_________________
http://www.pokolraveluk.com
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Kukac archí­vum Forum Index -> Belföld All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group